Lär dig att hantera stress

Stress är ett mycket vanligt problem i vårt samhälle, och de flesta av oss går igenom flera perioder i livet då vi känner oss extra stressade. Stress är inte något nytt påhitt, utan tvärtom är den en av människokroppens främsta försvarsmekanismer som utvecklades redan under forntiden. När man känner sig stressad börjar hjärtat slå fortare, musklerna spänns och stresshormoner släpps ut i blodet för att man ska reagera både snabbare och orka bättre. På det här sättet kan en kortvarig stress ibland vara riktigt positiv, och det är faktiskt många som upplever att de jobbar bättre då de känner sig lite stressade. Efter en stressig upplevelse måste dock kroppen få återhämta sig, så det är viktigt att man har möjlighet att koppla av och vila sig. Om stressen fortsätter under en längre period bör man ta det som en varningssignal på att allting inte står rätt till, annars är risken för utbrändhet mycket stor.

 

Många olika orsaker till stress
Vad det är som orsakar stressen kan vara väldigt individuellt, och likaså hur lätt man känner sig stressad. En del Stresspersoner har en benägenhet att stressa upp sig lättare medan andra kan agera ”coolt” även i väldigt påfrestande situationer. En mycket vanlig orsak till stress är tidsbrist. Kanske har man mycket att stå i på jobbet och känner att högen med arbetsuppgifter aldrig blir mindre utan ständigt växer, eller kanske går man igenom en stor förändring i livet som t.ex. tillökning i familjen eller en svår sjukdom. Stresskänslan uppstår ofta då man känner att man inte riktigt har kontroll över situationen. Rökning och alkohol är också s.k. stressorer som kan utlösa och förvärra stressen, så det kan vara bra att undvika dem. En långvarig stress gör att kroppen blir sämre på att återhämta sig, vilket i det längre loppet kan leda till att man blir både sjuk, deprimerad och orkelös. Låt därför inte stressen ta över ditt liv!

Så här hanterar du stress
Ofta kan en av de största anledningarna till stress vara att du ställer för höga krav på dig själv. Försök att inte jämföra dig så mycket med andra utan koncentrera dig istället på ditt eget liv och fundera över vad som verkligen är viktigt för dig. Ett annat tips är att lära dig att säga nej och prioritera din tid. Unna dig själv lite tid istället för att delta i varje social sammankomst och kom ihåg att stänga av mobilen ibland och bara umgås med din familj. Du behöver inte vara anträffbar hela tiden. Om du har många olika arbetsuppgifter som gör att du känner dig stressad kan det vara bra att skriva ner och lista dem enligt prioritet. Koncentrera dig på en uppgift i taget istället för att stressa över allt på en gång. Till sist, kom ihåg att även om du kanske inte alltid kan kontrollera den situation som orsakar stressen, så kan du i alla fall försöka att kontrollera din egen stress! Du hittar fler tips hur du hanterar din stress här: http://stress.se/hantera-stress